Friday, April 6, 2012

Good Friday, 2012-style

This piece is well timed to coincide with Archivist's earlier piece. It appears that Ireland's national broadcaster, RTÉ, likely will face charges of bias after a soon to be published report as to why it falsely accused Father Kevin Reynolds of raping a minor and fathering a child when he was doing missionary work in Kenya 30 years ago.

After RTÉ’s program "Prime Time" ran the piece "Mission to Prey" ran in May of 2011, an independent investigation was launched as to why the Father was so badly libeled and who made the decision.

It is alleged that the program falsely accused the priest of the rape and impregnation, and of providing financial support for the child over many years as well.

Before the show was broadcast, Father Reynolds volunteered to take a DNA test to prove he wasn't the father of the child, but RTÉ declined. Unfortunately, he was removed from his home and his parish ministry. He was later proven innocent after two independent DNA tests.

Ireland's broadcasting watchdog, the Broadcasting Authority of Ireland, submitted a copy of their investigation to the RTÉ with notification of the sanctions it intends to impose (up to 250,000 euros, or $320,000). RTÉ will have 2 weeks (14 days) to respond. At that time, the authority will publish the report with any penalties that will be imposed.